Matematyka w wieku przedszkolnym. Dlaczego to ważne? - Braingym.pl

Wielu rodziców myśli, że we wczesnym dzieciństwie nie należy dziecka „obciążać” rzeczami, których jeszcze nie rozumie – czytaniem, pisaniem, liczeniem… To jeszcze za wcześnie dla malucha…

Mimo to, że najmłodsi jeszcze nie rozumieją wielu abstrakcyjnych pojęć, poprzez czytanie, śpiewanie czy rozmawianie z dziećmi pomagamy im w rozwoju mowy i przetwarzania wzrokowego. Czynności te pomagają również kształtować słownictwo, empatię, zainteresowanie czytaniem, tworząc fundamenty dziecięcego rozwoju. Sytuacja z liczbami jest nieco bardziej skomplikowana – jak pomóc dziecku wkroczyć w świat matematyki?

Profesor Uniwersytetu Stanforda Deborah Stipek twierdzi, że matematyka jest bardzo ważna w rozwoju działalności mózgu dziecka. We wczesnym dzieciństwie rodzice o wiele bardziej koncentrują się na kształtowaniu pisania i czytania, zaś kształtowanie zdolności matematycznych często pozostaje na uboczu.

W 2007 roku na Uniwersytecie Stanforda wykonano badanie, które ujawniło, iż wiedza matematyczna dziecka w przedszkolu ma wpływ na jego zdolności czytania i liczenia w 3-5 klasie. Również wiele badań naukowych wykazało korzystne działanie wczesnej pracy matematycznej i jej wpływ na późniejsze kształtowanie się zdolności poznawczych. Ciekawe i ważne są obserwacje, że wczesne rozwijanie kompetencji matematycznych ma wpływ na pisanie, a także zmniejsza problemy z czytaniem.

„Wszyscy rozumiemy, że nauczenie się czytania jest koniecznością. To ważne również w matematyce – ważne, aby przeczytać zadania po to, byśmy je mogli rozwiązać. Natomiast nie wszyscy wiemy, że matematyka daje podwaliny pod płynne czytanie”, – twierdzi profesor D. Stipek. „Matematyka determinuje czytanie, natomiast czytanie nie determinuje zdolności matematycznych. Póki co, nie wiemy dlaczego. W matematyce kierujemy się logiką, a to ma wpływ na funkcje wykonawcze mózgu, czyli pomaga nam w doskonaleniu koncentracji, logicznego myślenia i szybkości przetwarzania”, – mówi profesor.

Książek odpowiednich do czytania dzieciom jest mnóstwo, dlatego rodzice nie napotykają problemów w poszukiwaniu literatury odpowiedniej dla ich maluchów. „Czytanie książeczki swojemu dziecku przeważnie nie sprawia rodzicom żadnych problemów. Jak natomiast rozwiązywać zadania matematyczne z kilkulatkiem? Ta misja wydaje się być nieco trudniejsza, ale z pewnością nie jest niemożliwa. Małe dzieci powinny być uczone matematyki w sposób jak najbardziej zabawowy, rodzice powinni interesować się, szukać odpowiednich sposobów na zapoznanie dzieci z matematyką.” – Twierdzi profesor D. Stipek.

Jeszcze jednym ważnym aspektem jest to, że często ludzie samych siebie dzielą na „umysły ścisłe” i „umysły humanistyczne”. Znana profesor Uniwersytetu Stanforda Carol Dwek dowodzi, że przedwczesne stosowanie stereotypów jest bardzo szkodliwe zarówno dla nas samych, jak i dla naszych dzieci – dzieci, które myślą, że po prostu „nie radzą sobie z matematyką” doskonalą się o wiele wolniej, niż dzieci myślące, że wszystko zależy od ich własnych starań. To ważne, abyśmy od małego nie usprawiedliwiali naszych dzieci stereotypami: nie mam ścisłego umysłu, jestem bardziej humanistą, itp.

Szczególnie na wstępnym etapie nauczania taka klasyfikacja jest szkodliwa, ponieważ umiejętności analityczne i ścisłe rozwijają mózg i wpływają na całościowy rozwój dzieci a w dobie komputeryzacji (kalkulator w każdym telefonie) istnieje coraz mniej naturalnych sytuacji, w których ćwiczymy te umiejętności.

Nie wiesz, jak możesz pomóc swojemu dziecku rozwijać ścisłe i analityczne myślenie, chcesz zadbać o równomierny rozwój wszystkich obszarów swojego dziecka?

Zarejestruj się na bezpłatne konsultacje w naszym centrum, a my pomożemy Ci rozwiązać te problemy.

Rejestracja pod nr tel. 502 191 318 lub adresem e-mail info@braingym.pl

Ten program działa!

Zarezerwuj spotkanie