Wkrótce dzieci wrócą do szkoły, a rodzice już zastanawiają się, jakie zajęcia pozalekcyjne mogą być dla nich korzystne i pomocne w nauce. Takie zajęcia powinny być nie tylko zabawne, odbywać się w dogodnym czasie, ale także rozwijać określone umiejętności dzieci. Bywa tak, że dziecko uczęszcza na nie przez miesiąc, dwa, a nawet rok, ale nie przynosi to żadnych efektów. Kogo winić za ten stan rzeczy? Eksperci z Braingym wymieniają najczęstsze powody braku rezultatów zajęć pozaszkolnych, na które rodzice posyłają swoje dzieci.
Czy zajęcia dodatkowe są naprawdę przydatne?
Dzieci mieszkające w dużych miastach mogą wybierać spośród setek dostępnych zajęć – jedne odbywają się w tej samej placówce szkolnej, do której uczęszcza dziecko, do innych trzeba dotrzeć na drugi koniec miasta. Oferta obejmuje treningi sportowe, języki obce, zajęcia artystyczne, z przedsiębiorczości czy umiejętności społecznych. Oferty są tak zróżnicowane, że często trudno się na coś zdecydować i samym dzieciom i ich rodzicom.
We wrześniu dzieci rozpoczynają lekcje w szkole oraz wybrane zajęcia dodatkowe, ale już po kilku miesiącach czy nawet tygodniach, rodzice słyszą, że dziecko nie jest zainteresowane ani jednym ani drugim. Nauczyciele, trenerzy i osoby prowadzące zajęcia zaczynają zgłaszać, że dziecko nie radzi sobie najlepiej, szybko zapomina o tym, co było na lekcjach lub zajęciach, wymaga powtarzania wciąż tego samego materiału czy unika zadań. Uczęszczanie na zajęcia dodatkowe nie przynosi oczekiwanych efektów, a dziecko staje się coraz bardziej zniechęcone. Bywa, że w takiej sytuacji szuka się przyczyn w braku talentu u dziecka czy lenistwie. Specjaliści w dziedzinie edukacji, upatrują jednak powodów tych kłopotów zdecydowanie gdzie indziej – “Nie ma leniwych dzieci – mówi Paulina Okuniewska, dyrektorka i trenerka w Braingym – Brak motywacji do nauki czy innych aktywności, bierze się z trudności, jakich doświadcza dziecko. Czy będą to lekcje w szkole czy zajęcia dodatkowe, dziecko, by móc z nich efektywnie korzystać oraz czuć przyjemność powinno mieć wykształcone bazowe umiejętności, które pozwolą mu na sprawny, prawidłowy odbiór przedstawianych informacji.” Mowa tu o zdolnościach poznawczych, czyli swoistym zestawie narzędzi służących do prawidłowej percepcji, dekodowania informacji, zapamiętywania czy koncentrowania się na odpowiednich zadaniach. Jeśli te zdolności nie są dobrze rozwinięte, czas spędzony na zajęciach dodatkowych i pieniądze wydane przez rodziców pójdą na straty. Co więcej, może to być źródłem frustracji, gdyż dziecko nie nadąża za grupą, ma poczucie bycia słabszym, w efekcie przestaje lubić zajęcia, a te niepowodzenia mogą rodzić niechęć także do podejmowania kolejnych wyzwań.
Czy to oznacza, że dodatkowe zajęcia nie są potrzebne? Nie, jeśli dziecko będzie do nich odpowiednio przygotowane. W Braingym dzieci trenują 7 podstawowych umiejętności poznawczych związanych z percepcją, uczeniem się, pamięcią, czytaniem i koncentracją. Dzięki temu, zyskują sprawne narzędzia do tego, by radzić sobie zarówno na lekcjach w szkole, jak i podczas dodatkowych aktywności, które stają się dla nich źródłem radości i rozwoju a nie przykrego, mało efektywnego obowiązku.
Jakie sygnały wysyła dziecko, które zmaga się z trudnościami?
Okazuje się, że jeśli dziecko marudzi w trakcie zajęć, nie słyszy poleceń, szybko się męczy, nie koncentruje się na celu, nie rozumie zadań, trzeba mu wielokrotnie powtarzać to, co będzie robiła grupa, zapomina o potrzebnych przyborach lub często zgłasza chęć wyjścia do toalety – wszystko to wskazuje na to, że trzeba przezwyciężyć przede wszystkim trudności związane z nauką, motywacją i koncentracją, za którymi stoją osłabione zdolności kognitywne.
„Nasze programy treningowe trwają 4-8 miesięcy, a ich celem jest pomoc dziecku w wielu obszarach życia, takich jak łatwiejsze uczenie się, rozwijanie hobby, lepsze osiągnięcia sportowe, większa samodzielność w działaniu i podchodzenie do nowych wyzwań z wiarą we własne możliwości. Trening w Braingym jest na tyle intensywny, że nie dajemy prac domowych – pracujemy podczas zajęć and usunięciem blokad, które przeszkadzają w ujawnieniu się potencjału i talentów dziecka, po to by łatwiej było mu osiągać upragnione cele” – wyjaśnia trenerka.
Badania wykazały, że dzieci, które ukończyły programy treningowe podnoszą poziom swoich zdolności poznawczych i zaczynają osiągać lepsze wyniki nie tylko w szkole, ale też w innych obszarach, którymi się zainteresują.
Nauczyć się uczyć
Jedna wybrana aktywność czy nowe zajęcia pozalekcyjne co roku? Niektóre dzieci już w wieku 8-10 lat zaczynają odkrywać swoje mocne strony i doskonalić się w wybranej dziedzinie. Nie jest to jednak regułą. Część dzieci będzie próbowało co chwilę nowej aktywności, a potem traciło nią zainteresowanie. Ważne jest, by zwrócić uwagę na to, czy dziecko zmienia kierunki działań, gdyż nadal eksploruje swoje możliwości, czy może stoją za tym trudności, których samodzielnie nie umie pokonać, a za tym idzie utrata zainteresowania tym, co wydawało się wcześniej fascynujące. Często w obliczu pierwszych kłopotów pojawia się chęć porzucenia wszystkiego. Współczesne pokolenie jest często nastawione na tzw. tu i teraz, a najlepiej natychmiast. Jeśli jednak dziecko nauczy się planować swój czas, odpowiednio się organizować i wytrwale dążyć do upragnionych celów, a jego zdolności poznawcze będą dobrze rozwinięte – z pewnością osiągnie to o czym marzy.
“W Braingym radzimy rodzicom, aby zastanowili się, jakie korzyści przynoszą dzieciom obecne zajęcia, czy dziecko poprawia swoje umiejętności, czy może po prostu „zabija czas” czekając, aż rodzic je odbierze. Nie zawsze trzeba rezygnować wtedy z zajęć. Być może korzystniej będzie pomóc dziecku uporać się z trudnościami, które mają swoje źródło na głębszym poziomie niż tylko niechęć i spadek zainteresowania – mówi Paulina – Zadbanie o zdolności poznawcze dziecka może być sposobem na rozwiązanie wielu problemów, zarówno tych dotyczących szkoły, jak i poczucia własnej wartości, motywacji i wiary we własne siły.”
Dowiedz się, jak pomóc swojemu dziecku https://braingym.pl/braingym-treningu-zdolnosci-poznawczych/