Co zrobić, żeby nadchodzący rok szkolny był łatwiejszy?

 

Zbliża się koniec lata, a rodzice na całym świecie odczuwają niepokój dotyczący tego, jak będzie wyglądał wrzesień. Czy dzieci jak co roku pójdą do szkoły, czy tak jak w ostatnich miesiącach będą miały lekcje przed komputerem? Czy po długiej przerwie dadzą sobie radę w następnej klasie i poradzą z większą liczbą obowiązków? 

Epidemia i nauka w domu uwypuklila rodzicom problemy, które nie były tak widoczne, kiedy dzieci regularnie chodziły do szkoły. Podczas kwarantanny, wielu z nich zauważyło, że dzieciom trudno skupić się przed ekranem komputera, nie są samodzielne i trzeba pomagać im  w nauce. Problemy z czytaniem, rozumieniem tekstu, zapamiętywaniem i przede wszystkim brak samodzielności dał w kość wielu rodzicom, którzy musieli równolegle pracować i wspierać swoje dzieci w edukacji. Oprócz normalnych obowiązków doszła praca na pewną część etatu jako nauczyciel i prywatny korepetytor. 

W obliczu tych trudności i niepewnej przyszłości, pojawia się pytanie:

Jak przygotować siebie i dziecko do nowego roku szkolnego?

Przede wszystkim, poznaj prawdziwą przyczynę trudności dziecka.

Kiedy widzimy, że dziecko ma problemy w szkole i zaczyna powoli odstawać od rówieśników, próbujemy ustalić dlaczego tak się dzieje. Rodzice najczęściej obserwują, że dziecko:

  • ma problemy z koncentracją lub pamięcią,
  • nie chce się uczyć lub jest “leniwe”. 

Często te trudności próbuje się rozwiązać w tzw. “tradycyjny” sposób poprzez nakłanianie dziecka do większej ilości pracy, pomaganie mu w nauce i odrabianiu lekcji, znajdowanie korepetytora oraz próby zmuszania go prośbą i groźbą do obowiązków. Niestety, rezultat jest krótkotrwały, chyba że naszym celem jest frustracja i regularne kłótnie w rodzinie.  

W takim razie, czy gdzieś popełniamy błąd?

Niekoniecznie. Często możemy po prostu próbujemy rozwiązać same objawy bez poznania mechanizmu, jaki jest pod spodem. Na przykład widzimy, że nasze dziecko szybko traci uwagę, kiedy do niego mówimy albo już po minucie traci zainteresowanie tekstem, który czyta. Uznajemy wtedy, że dziecko ma problemy z koncentracją. Jednak przy głębszym zrozumieniu problemu może okazać się, że przyczyna jest zupełnie inna.

Te same objawy inne przyczyny

Możliwe, że za tymi objawami kryją się zupełnie inne przyczyny – np. mózg dziecka niezbyt dobrze radzi sobie z przetwarzaniem bodźców wizualnych lub słuchowych. Z tego powodu szybko się przemęcza i wyłącza. Wygląda to identycznie, jak w przypadku problemów z koncentracją, ale przyczyna jest zupełnie inna. 

Podobnie jest w przypadku tak zwanego lenistwa i niechęci do nauki. Jako ludzie mamy naturalną tendencję do powtarzania tego co idzie nam dobrze i unikania tego, z czym mamy trudności. Tak więc, jeśli umysł naszego dziecka słabo radzi sobie z przetwarzaniem informacji, które do niego docierają, potrzebuje zaangażować więcej energii, niż mózg jego rówieśników, po to żeby osiągnąć wyniki słabsze od nich, to naturalnie będzie unikało nauki. Z czasem mogą pojawić się narastająca frustracja i zachowania buntownicze. Rozwiązaniem w takim przypadku wcale nie będzie zmuszanie dziecka do siedzenia nad książkami lub zaostrzanie dyscypliny, ale znalezienie przyczyny, która stoi za tymi problemami i dopasowanie właściwego rozwiązania. 

Nawet wnikliwa obserwacja może nie wystarczyć do prawidłowego rozpoznania przyczyn trudności, z którymi dziecko się zmaga. Bez konkretnych badań, trudno jest zgadnąć, co stanowi prawdziwą przyczynę tych trudności. Dlatego warto udać się do specjalisty lub wykonać TEST umiejętności poznawczych, który da konkretny obraz dotyczący tego, z czym dziecko rzeczywiście się zmaga oraz da wskazówki w jaki sposób skutecznie można z tym pracować.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się jak pomóc swojemu dziecku pokonać problemy z nauką, czytaniem, koncentracją i zapamiętywaniem >>

Facebook Comments

BrainGym

Zespół BrainGym to grupa trenerów i ekspertów rozwoju zdolności poznawczych. Na co dzień zajmujemy się rozwijaniem kluczowych umiejętności, które pomagają dzieciom i dorosłym funkcjonować lepiej - szybciej i efektywniej przyswajać wiedzę, przetwarzać informacje, zapamiętywać.