Spis treści:

Pozytywna stymulacja mózgu jest istotna na każdym etapie rozwoju człowieka, a jej znaczenie okazuje się szczególne nie tylko wobec dzieci. Również dorośli powinni dbać o funkcjonowanie swojego intelektu, aby nie poddawał się on postępowi czasu – możliwe jest ćwiczenie mózgu niezależnie od wieku! Istnieją bowiem ćwiczenia usprawniające pamięć i koncentrację uwagi oraz wspomagające zdolności poznawcze. Jak zatem stymulować mózg, jakie ćwiczenia wdrożyć i dlaczego jest to takie ważne?

W jakim celu warto stosować ćwiczenia mózgu?

Współczesny świat bombarduje człowieka mnogością bodźców, które niekoniecznie okazują się istotne i znaczące – rozwój technologiczny sprawia, że pojawiają się coraz nowsze rozwiązania, zwalniające ludzi z konieczności myślenia i wykorzystywania pamięci. Automatyzacja, robotyzacja, informatyzacja – wszystkie te zjawiska sprawiają, że ludzie funkcjonują w świecie pełnym chaosu i niejednokrotnie zaczynają zauważać u siebie trudności w skupieniu uwagi i zapamiętaniu prostych informacji, a także częste problemy z koncentracją.
Dlatego – jeszcze zanim pojawią się te niepokojące objawy – warto zadbać o działanie swojego mózgu, który należy regularnie trenować i mobilizować funkcje poznawcze do pracy. Systematyczna dbałość o intelekt zaprocentuje w przyszłości i uchroni daną osobę przed postępującymi zmianami demencyjnymi, zachodzącymi w mózgu w procesie starzenia.

Trening mózgu – ćwiczenia usprawniające pamięć i koncentrację uwagi

Stymulowanie mózgu, a zwłaszcza jego funkcji intelektualnych jest proste i dostępne dla każdego! Rozmaite ćwiczenia rozwijające mózg nie wymagają bowiem specjalnych narzędzi czy książek – wystarczy odrobina kreatywności, dobry pomysł i szczere chęci. Najczęściej ćwiczone funkcje to skupienie uwagi, pamięć, kojarzenie i selekcjonowanie informacji, analizowanie oraz logiczne myślenie. To podstawowe zadania, jakie stawiają przed człowiekiem ćwiczenia na sprawność mózgu. Sposobów na rozwijanie funkcji poznawczych jest mnóstwo, a usprawnianie pamięci i koncentracji uwagi to kluczowe cele, znacząco wpływające na całokształt funkcjonowania w codziennym życiu.

ćwiczenia na koncentrację

Skuteczny trening pamięci – ćwiczenia na pamięć dla każdego!

Trenowanie zdolności zapamiętywania, a także ułatwianie przypominania sobie rozmaitych informacji umożliwiają mnemotechniki – to techniki pamięciowe, będące ciekawymi sposobami na zdecydowanie łatwiejsze utrwalanie ważnych wiadomości oraz ich późniejsze odtworzenie. Techniki te bazują na skojarzeniach, jakie mózg z łatwością koduje, co z kolei umożliwia bezproblemowe odnajdywanie w zasobach wiedzy potrzebnych informacji. Krótko mówiąc, do skutecznego zapamiętania mózg potrzebuje skojarzenia, wyobrażenia i powtórzeń. Na etapie wyobraźni warto zaangażować wiele zmysłów – multisensoryczne wyobrażenia i skojarzenia z pewnością zapiszą trwałą informację, łatwą do odnalezienia w pamięci. Można zatem uznać, że efektywne ćwiczenia usprawniające pamięć bazują na zmysłach, kojarzeniu i wyobrażaniu sobie, a także łączeniu nowych wiadomości z dobrze znanymi danymi.
Istnieje wiele ćwiczeń, które pozytywnie wpływają na pamięć i stanowią swoisty jej trening. Wśród nich wymienić można:

  • grę memory – teoretycznie dedykowaną dzieciom i młodzieży, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby grały w nią również osoby dorosłe, a nawet seniorzy! Gra bazuje na prostych zasadach i jest dostępna dla każdego – można nabyć ją w tradycyjnej formie gry stołowej lub wybrać nowoczesne aplikacje na telefon lub komputer. Memory polega na odnajdywaniu par takich samych obrazków lub ilustracji, a sama gra może mieć różne poziomy trudności;
  • powtarzanie sekwencji słów, wierszy, piosenek lub rymowanek – pamięciowe uczenie się także może stanowić świetny trening dla mózgu. Co ciekawe, taka forma ćwiczeń może być stosowana jako ćwiczenie pamięci krótkotrwałej – wtedy odtwarzanie odbywa się natychmiast po przeczytaniu tekstu lub długotrwałej – gdy próbujemy odtworzyć piosenkę lub wiersz po kilku dniach;
  • odtwarzanie sekwencji obrazków lub zdjęć – w tym ćwiczeniu pracuje pamięć wzrokowa. Naszym zadaniem jest przyjrzenie się konkretnemu ułożeniu ilustracji – najlepiej, aby ułożenia dokonywała osoba trzecia lub komputer – a następnie ich odtworzenie w takiej samej kolejności. To ćwiczenie również może mieć kilka poziomów trudności i stawać się coraz bardziej skomplikowane.

Podane ćwiczenia usprawniające pamięć stanowią jedynie przykłady – możliwości jest wiele, a każdy może dobrać optymalny rodzaj zadań, zgodny z własnymi potrzebami i preferencjami.

puzzle na ćwiczenie koncentracji

Efektywne ćwiczenia koncentracji uwagi – jak trenować skupienie?

Koncentracja to umiejętność skupienia uwagi na określonym zagadnieniu przez dłuższy czas – wymaga umiejętności selekcjonowania bodźców, wybierania informacji istotnych i ignorowania tych, które w danym momencie są zakłócające i zbędne. Zdolność koncentracji warto ćwiczyć, gdyż współpracuje ona z pamięcią, a razem determinują satysfakcjonujące wypełnianie codziennych obowiązków i radzenie sobie z wyzwaniami współczesnego świata. Jakie więc ćwiczenia koncentracji uwagi warto wdrożyć, aby zmaksymalizować swoje skupienie?

    1. Rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek i zagadek – obecnie dostęp do nich jest bezproblemowy, a wybór wystarczająco obszerny, żeby każdy miał szansę zaopatrzyć się w idealne dla siebie szarady. Każdorazowe rozwiązywanie takich zadań wspomaga zdolność koncentracji, wymaga kojarzenia i przypominania sobie znanych informacji;
    2. Wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami – to świetne zadanie, które mogą wykorzystać osoby w każdym wieku. Odpowiednie ćwiczenia dostępne są w kolorowych magazynach, można znaleźć je również w internecie;
    3. Puzzle – to świetna rozrywka i ćwiczenie, wymagające niejednokrotnie długotrwałego skupienia uwagi na małych elementach obrazka;
    4. Rozwiązywanie w myślach zadań matematycznych – na przykład dodawanie, odejmowanie, mnożenie lub dzielenie większych liczb. Należy dostosować poziom zadań do własnych możliwości, nie każdy jest bowiem mistrzem matematycznym, jednak odpowiednia koncentracja może zaskoczyć osiąganymi rezultatami!

Decydując się na ćwiczenia pamięci i koncentracji, warto pamiętać o systematyczności w ich realizowaniu oraz o przerwach, które są konieczne dla skutecznej pracy mózgu. Potrzebuje on bowiem odpowiedniej ilości tlenu oraz odpoczynku, dlatego tak ważna jest umiejętność zrelaksowania się i spokojnego oddychania. W takich chwilach mózg nabiera energii na dalszą pracę, utrwala przyjęte informacje i regeneruje się.
Warto pamiętać, że omówione powyżej ćwiczenia pamięci i koncentracji mogą być dowolnie modyfikowane, aby swoim poziomem trudności i skomplikowaniem odpowiadały indywidualnym możliwościom wykonującej je osoby. Chcąc skorzystać z kompleksowej pomocy w zakresie rozwoju funkcji poznawczych i wspomagania sprawności mózgu, warto zapoznać się z ofertą Brain Gym – to specjalistyczne centrum rozwojowe, tworzone przez profesjonalistów, którzy z zamiłowaniem i prawdziwą pasją pomagają wspomagać działanie umysłu.