Czas pomyśleć o powrocie do szkoły. Czy śmiało możesz powiedzieć, że Twoje dziecko jest gotowe? Poznaj 6 wskazówek, które pomogą Twojemu dziecku płynnie powrócić do szkolnych obowiązków!

1. MOTYWACJA

Dlaczego chodzimy do szkoły? Czy to temat do dyskusji? Czy warto o tym rozmawiać?

Terry Small, były nauczyciel i ekspert w obszarze wpływu mózgu na edukację, namawia rodziców by rozmawiali z dziećmi o tym, dlaczego chodzą do szkoły. To czego się uczymy w szkole jest dość abstrakcyjne i w wielu przypadkach praktycznie nie używane poza szkołą. Dodatkowo dzieciaki często zapominają to czego się nauczyły a wiele z przyswojonych informacji, w związku z bardzo szybkim postępem, wkrótce przestaje być aktualne. Dlatego Small twierdzi, że warto zadbać o motywację wewnętrzną i postarać się dyskutować z dziećmi na ten teoretycznie bezdyskusyjny temat. 

Jednym z pomocnych argumentów może być fakt, że chodzimy do szkoły, aby stać się bardziej interesującą osobą. Ucząc się zmieniamy strukturę mózgu i tworzymy nowe połączenia pomiędzy komórkami mózgowymi. Im więcej mamy połączeń, tym szybciej mózg się rozwija. Dzieci są zafascynowane faktem, że ich mózgi zmieniają się fizycznie, gdy się uczą – mówi Small, który dodaje, że chodzenie do szkoły jest jak trening i inwestycja, która rozwija nasz mózg na przyszłość.

Dziecko, które jest bardziej przekonane do tego co robi będzie pracowało efektywniej i oczywiście z większym zaangażowaniem.

2. SEN

Eksperci zgadzają się w twierdzeniu, że dobre wysypianie się jest kluczem do nauki. Brak snu może negatywnie wpłynąć na fizyczne i emocjonalne zdrowie dzieci oraz ich zdolność uczenia się. Amerykańska profesor Wendy Hall przywołuje swoje badania, w których panelowy przegląd ponad 845 prac badawczych wykazał, że pięciolatki potrzebują 10-13 godzin snu na dobę, dzieci w przedziale 6-12 lat potrzebują od 9 do 12 godzin snu na dobę, nastolatkowie w wieku 13 do 18 lat potrzebują ośmiu do dziesięciu godzin snu, a dorośli potrzebują co najmniej ośmiu godzin snu.

Jeśli dzieci nie będą miały wystarczająco dużo snu, nie będą tak uważne w klasie, co może się objawiać słabszymi ocenami, czy negatywną informacją zwrotną od nauczyciela.

To co możemy zrobić to małe kroki: godzinę wcześniej kolacja, 30 minut wcześniej wieczorna toaleta, ograniczenie urządzeń elektronicznych na dwie godziny przed snem (niebieskie światło z ekranów i wpływają na wydzielanie melatoniny, która jest ich hormonem snu).

3. ODŻYWIANIE 

O wpływie dobrego odżywiania na nasz organizm można przeczytać w każdym portalu zajmującym się zdrowiem i dbaniem o siebie.  

To co warto podkreślić w tej kwestii to wpływ śniadania, które daje nam odpowiednie paliwo do pracy. Wiele osób opuszcza śniadanie, co jest fatalnym sposobem na przygotowanie mózgu do nauki w szkole, oraz często jest to również zwiastunem zwiększenia masy ciała.

Tery Small opisuje zdrowe śniadanie jako zwykły jogurt z odrobiną czystej wanilii, trochę jagód, trochę orzechów włoskich i trochę cynamonu, być może w połączeniu z ziarnistymi tostami z ekologicznym miodem lub dżemem bez cukru.

Kilka słów o zdrowych produktach dla mózgu napisaliśmy też w naszym artykule >>tutaj<<

4. ĆWICZENIA FIZYCZNE

Codzienne ćwiczenia fizyczne są dobre dla mózgu, w szczególności ćwiczenia w godzinach porannych sprawiają, że mózg działa lepiej przez cały dzień.

“Ruch jest nową gwiazdą rocka neurologii” – twierdzi Terry Small. „Istnieje wiele badań, które potwierdzają, jak ważnym elementem dla efektywnego uczenia się jest ruch”.

Jednym z pomysłów w tym zakresie jest zaangażowanie samych rodziców w codzienne ćwiczenia, a następnie ustalenie sposobów włączenia w te aktywności swoje dzieci. Warto też stawiać sobie rodzinne cele a po ich osiągnięciu wspólnie je celebrować. To utrwala nawyki i wprowadza kulturę ruchu w rodzinie. 

Czy piłkarze trenują mózg? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz >>tutaj<<

5. STRES

Stres nie jest korzystny dla mózgu, szczególnie przez długi czas. Niemal każdy uczeń odczuwa pewien stres związany z powrotem do szkoły i jest to całkowicie normalne. Najważniejszą rzeczą jest dowiedzieć się, w jaki sposób możemy sobie z tym poradzić w zdrowy sposób i uzyskać wsparcie.

Jedną ze strategii radzenia sobie ze stresem jest praktykowanie uważności, która polega na koncentrowaniu się na oddychaniu, oczyszczaniu umysłu i koncentrowaniu się na chwili obecnej. Uważność można ćwiczyć samemu lub jako systematyczną metodę redukcji stresu. W rozładowaniu stresu pomaga również racjonalizacja wydarzeń, muzyka oraz kontakt z bliskimi czy zwierzętami.  

Ważna wskazówka dla rodzica to stworzenie atmosfery dla swobodnej i bezpiecznej wypowiedzi dziecka, przyzwolenie na gorsze samopoczucie, czy nie dawanie od razu złotych rad. Warto oczywiście zaangażować się w życie szkolne dzieci, pokazywać powody, że jesteśmy z nich dumni, doceniać a nie chwalić.

Nawet jeśli dzieci nie będą rozmawiać o tym, co im przeszkadza, już sama świadomość, że są wspierane w domu może pomóc złagodzić stres.

Kliknij >>tutaj<< i poznaj 3 proste sposoby na zredukowanie negatywnych skutków stresu. 

6. SPOSÓB UCZENIA SIĘ

Dobrze, jeśli dziecko zostanie przyzwyczajone, że lekcje odrabia codziennie w tym samym miejscu i o tej samej porze. Warto zadbać o to, by miejsce pracy było dobrze zorganizowane i przyjemne dla dziecka. Może przyda się tablica korkowa, kolorowe karteczki lub flamastry do robienia kolorowych notatek. 

Pracę domową warto rozpoczynać od najtrudniejszego zadania. Na początku mózg jest najmniej zmęczony i warto to wykorzystać. Poza tym, gdy trudne zadania zostaną już wykonane, dziecko poczuje ulgę i dalsza praca będzie łatwiejsza. 

Nauka Przez Zabawę

Wypróbuj zabawy, które sprawią, że nauka stanie się przyjemniejsza. Np. od czasu do czasu pozwól dziecku, by to ono stało się nauczycielem i wytłumaczyło Ci materiał, którego samo powinno się nauczyć. Dzięki temu uczeń zaangażuje się w lepsze zrozumienie tematu, wyćwiczy pamięć i logiczne myślenie. Potem niech dziecko Cię przepyta i wystawi Ci ocenę – będzie to dla niego świetną zabawą!

Jeśli ciekawi Cię, w jaki sposób pracuje nasz mózg, sprawdź >>ten artykuł<<, w którym przedstawiliśmy 22 ciekawostki związane z jego pracą, o których być może jeszcze nie słyszałeś!

Jest sporo drobnych punktów, które mogą wpłynąć na to efektywność naszej nauki. Czasami jednak za problemem w nauce może stać inna przyczyna, która powoduje, że te proste działania nie wystarczą. W Brain Gym za pomocą Testu Gibsona badamy przyczyny tego co nad pomaga a co utrudnia pracę i dzięki tym informacjom możemy spojrzeć na temat uczenia się z innej perspektywy. Jeżeli np. mam problem z pamięcią roboczą mamy kłopot z umiejętnością trzymania się jednej myśli lub koncepcji, przy jednoczesnym dalszym przetwarzaniu lub myśleniu o czymś innym. Przez to np. w szkole trudno nam będzie robić notatki z tego co mówi do nas nauczyciel a to może generować kolejne problemy: gorsze przyswajanie materiału, frustracja, problem z zachowaniem i nieuwagą, stress, itp. 

Jako rodzic, na pewno jesteś świadomy, jeśli Twoja pociecha zmaga się z trudnościami w szkole. Niektóre z nich mogą być oczywiste, a niektóre jeszcze się nie ujawniły bądź dopiero zaczynają się pojawiać. Ocena umiejętności mózgu może pomóc w określeniu źródła problemów. Jeśli test wykaże silne umiejętności, oznacza to, że problemy leżą gdzie indziej. Jeśli jednak wykaże jedną lub kilka problemów, pomożemy w opracowaniu planu ukierunkowanego na te umiejętności i wzmacniającego je. 

Nie czekaj do rozpoczęcia roku szkolnego i już teraz skorzystaj z naszej BEZPŁATNEJ konsultacji! Jako pierwsza w Polsce firma zajmująca się szkoleniem mózgu opartym na metodyce stworzonej przez amerykańskich naukowców, cieszymy się, że możemy pomóc tobie i Twojemu dziecku dostarczając narzędzi poznawczych na całe życie. 

KLIKNIJ >>TUTAJ<< I JUŻ TERAZ SKORZYSTAJ Z DARMOWEJ KONSULTACJI UMIEJĘTNOŚCI POZNAWCZYCH TWOJEGO DZIECKA

 

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się jak pomóc swojemu dziecku pokonać problemy z nauką, czytaniem, koncentracją i zapamiętywaniem

Facebook Comments

Braingym

Zespół Braingym to grupa trenerów i ekspertów rozwoju zdolności poznawczych. Na co dzień zajmujemy się rozwijaniem kluczowych umiejętności, które pomagają dzieciom i dorosłym funkcjonować lepiej - szybciej i efektywniej przyswajać wiedzę, przetwarzać informacje, zapamiętywać.