Problem pamięci to nie tylko dolegliwość osób starszych. Nieużywana i niećwiczona staje się coraz słabsza. Regularny umysłowy trening i ćwiczenie pamięci długotrwałej i krótkotrwałej pozwolą zachować sprawność umysłową, niezależnie do wieku – nasze ćwiczenia przeznaczone są zarówno dla młodszych, jak i starszych uczniów.

ćwiczenie pamięci przez grę w szachy

Co daje ćwiczenie pamięci długotrwałej?

Na podstawowy podział pamięci składają się: pamięć ultrakrótkotrwała, krótkotrwała i długotrwała. Choć poszczególne rodzaje są ze sobą powiązane, w każdym z nich informacje przechowywane są w odmienny sposób i odpowiadają za innego rodzaju informacje. Pamięć długotrwała stanowi swego rodzaju magazyn śladów pamięciowych. Jest niemal nieograniczona pod względem ilości przechowywanych informacji oraz czasu przechowywania. Prawidłowe zakodowanie informacji w tym obszarze wymaga ich dobrej organizacji oraz uporządkowania. Im lepiej usystematyzowany będzie materiał, ułożony w logiczną całość oraz skojarzony z innymi zagadnieniami, które znamy, tym łatwiej będzie później do niego wrócić. Ćwiczenie pamięci długotrwałej pozwala na skuteczniejsze i szybsze kodowanie informacji, a przede wszystkim późniejsze korzystanie z nich. Monitorowanie postępów w treningu pamięci długotrwałej bywa trudniejsze, ponieważ wymaga więcej czasu, jednak korzyści z samych ćwiczeń pamięci długotrwałej są także długofalowe. Postępy naszych uczniów są na bieżąco sprawdzane, co pozwala obiektywnie ocenić skuteczność treningów. Ćwicząc umysł, warto pamiętać także o najmłodszych i wdrożyć odpowiednio dopasowany trening usprawniający pamięć u maluszka czy starszego dziecka, ułatwiając w ten sposób późniejszą naukę w szkole i przyswajanie dużych ilości informacji, a przede wszystkim wracanie do wiadomości z poprzednich lat nauki.

 

Popraw swoją pamięć

Dobrym sposobem na ćwiczenie pamięci długotrwałej jest codzienne zapamiętywanie konkretnej informacji. Nieważne, czy będzie to data, numer, pin do karty, numer konta bankowego, słowa piosenki czy wiersz – próba zapamiętania i codziennego odtwarzania zachowanych informacji stanowi świetny trening dla umysłu, który nie wymaga wiele czasu i poświęceń. Głównym celem treningu pamięci długotrwałej jest wyciąganie zakodowanych informacji i próba przyswajania nowych wiadomości w możliwie jak najlepiej uporządkowanej formie. Po ukończeniu szkoły, pamięć większości osób ulega osłabieniu, ponieważ znacznie zmniejsza się ilość dostarczanych do niej nowych informacji. Aby zachować sprawność umysłową i dobrą pamięć:

  • ucz się nowych języków,
  • ucz się nowych czynności – szydełkowanie, modelarstwo, każde nowe zajęcie, które zaciekawi,
  • poznawaj nowe kultury,
  • podróżuj i poznawaj nowe miejsca,
  • pogłębiaj specjalistyczną wiedzę z danej dziedziny,
  • rozwiązuj krzyżówki.

Dla pamięci długotrwałej bardzo istotna jest ilość snu. Odpowiednia jego dawka pozwala uporządkować zdobyte informacje i jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Mówi się, że średnio na 2 godziny wysiłku umysłowego powinna przypadać godzina snu, jednak konieczne jest, aby sen był dobrej jakości i skutecznie relaksował ciało i umysł. Wyciszenie się przed pójściem spać, odłożenie telefonu i pilota od telewizora na godzinę przed snem czy przewietrzenie mieszkania pomoże w poprawieniu jakości snu. Warto również zadbać o aktywność fizyczną, która ma wpływ na rozwój komórek nerwowych, stymulując ich rozwój. Dobrze dotleniony organizm lepiej pracuje i tym samym łatwiej zapamiętuje i korzysta ze zgromadzonych informacji.

ćwiczenie pamięci długotrwałej

Jak ćwiczyć pamięć długotrwałą u dzieci?

Dbając o sprawność pamięci dziecka już od najmłodszych lat, dbamy również o jego przyszłość – zarówno w szkole, jak i w dorosłym życiu. Sposobów na poprawę pamięci jest wiele, ale żeby widzieć rezultaty, należy regularnie ćwiczyć z dzieckiem po kilka minut dziennie. Ćwiczenie pamięci długotrwałej u najmłodszych może odbywać się na kursach zapamiętywania oraz podczas nauki języków obcych. Systematyczne przyswajanie informacji wpływa na ogólną sprawność mózgu i poprawę zdolności do zapamiętywania. Dowodem na to, są wyniki naszych najmłodszych uczniów, uczestniczących w indywidualnych sesjach treningowych. Warto także dużo czytać dziecku, a później czytać z nim i przywoływać z pamięci poznane historie z książek. Oprócz tego pomocne będą różne gry i zabawy pamięciowe, na przykład:

  • memory – dziecko zakrywa obrazkami, następnie szuka par, odkrywając po jednym obrazku, gra kończy się, gdy zostaną odkryte wszystkie pary,
  • szukanie różnic – na obrazkach, w pomieszczeniu, w ubiorze,
  • malowanie lub rysowanie obiema rękami – angażowane są obydwie półkule mózgu, co wspomaga zapamiętywanie,
  • krzyżówki i łamigłówki.

Gry i zabawy powinniśmy dostosować do wieku dziecka. Poziom trudności zadań powinien być wyższy u pociech w wieku szkolnym niż u maluszków, które dopiero uczą się świata. Zdolności poznawcze i pamięć u najmłodszych bywają bardziej rozwinięte, gdy dziecko na co dzień funkcjonuje w towarzystwie muzyki. Rozwija to tzw. pamięć słuchową, dzięki czemu łatwiej zapamiętuje się usłyszane słowa.

Trening pamięci warto wykonywać w każdym wieku, ponieważ jego korzyści są nieocenione dla codziennego funkcjonowania. Ćwiczenie pamięci długotrwałej u dzieci, to gwarancja ich późniejszych sukcesów w nauce, a u dorosłych zachowania sprawności umysłu przez całe życie. Trenuj z nami i zadbaj o pamięć bliskich!